skiftledig

idag är första dagen på min skiftledighet, en måndag jag kommer med andra ord vara ledig t.o.m torsdag. vist är det bra att var ledig vardagar man får en hel del gjort som att gå på stan handla laga mat osv osv. men det är inte speciellt roligt att göra allting själv, det är ju inga andra lediga på vardagar… aja idag har jag iallafall fått gjort en massor. dagen började med en jogging runda föjlt av tandläkarbesök (svindyrt!) jag har även lämnat in min min mobil för lagning, den har krånglat i evigheter men måttet var rågat häromdagen när högtalarfunktionen slutade fungera så värken väckarklockan eller ringsignalen fungerade när jag skulle upp på morgonen. pinsamt! tredjedagen på skiftet med ny samåkningskompis..

jag han även med en runda på stan för att sätta sprätt på ännu mer pengar bla ögonfransfärg. jag har aldrig färgat ögonfransarna själv innan och tänkte att det är väl värt ett försök… sagt och gjort jag gick hem med färgen, läste instruktionen noga flera gånger men man ska nog ha lite handlag för det där också för det var fasen inte lätt! ett stort antal bommulstussar och tops senare hade jag fått något sånär jämtlager färg på fransarna och inte så mycket utanför… då rinner färgen in i ena ögat… svider gör det, MYCKET! så det var bara att skölja och när jag slabbade med vattnet i ena ögat så fick jag färg i andra ögat med SKÖLJA mer men jag gav inte upp utan kletade på mer färg denna gången gick det relativt smärtfritt men jag såg suddigt i en timma efteråt. det färdiga resultatet blev lite ojämt och var deffinitivt inte värt besväret.. om jag ska färga ögonfransarna fler gånger blir det på salong. punkt.

jag borde också hunnit med att städa upp i kök och vardagsrum men det får va tills imrgon, jag har ju tre lediga dagar kvar att sysselsätta mig på.

ledig dag

en officer och en gentleman och glass!

40 min

40 minuter tills jag skall pallra mig ner till gymmet för att köra 1 h intensivt box pass. boxpassen är dom absolut roligaste! det enda som tar udden av boxpasset är att sara råkar befinna sig på andra sidan jordklotet vilket medför att jag får puckla nya människor varje vecka. det är som att spela på lotteri ibland drar man vinstlott och får boxas med någon som har lite kontroll på mitsar och handskar men ganska ofta blir det den nyaste i gruppen som har noll koll man vet aldrig hur hårt man kan slå.. man håller igen lite och får inte ut så mycket av passet som man hade önskat.

igår var jag ute och sprang ute! för en gångsskull. det var riktigt skönt plussgrader och lätt andat. sprang lite på måfå från brunnsberg bort mot håsten mot PS upp i påskbergskogen förbi sjukhuset och sen hemåt igen känndes riktigt skönt och lätt vist var jag lite darrig i benen när jag kom hem men kände mig ändå stolt. kollade senare upp avståndet på eniro (synnerligen användbar funktion där man kan rita ut på kartan vart man har sprungit, man kan få exakt på metern hur långt man sprungit) jag fick iallafall ihop 6,6km känndes bra. när jag kom hem provade jag för första gången en recovery dryck med chokladsmak, väldigt tjock, chokladig och mäktig smak men helt ok. kände mig mätt ganska länge efter jag druckit den OCH jag orkade pallra mig ner till hajen för att handla inte långt efteråt… hyfsat snabb återhämtning med andra ord.

ne nu är det dags att packa gymväskan och cykla ner til gymmet. vet ni att det här är det absolut jobbigaste på hela träningen att ta sig upp ur soffan och ner till gymmet när jag väl är där är det higlight of the day men nu… känns det tungt att ta sig ut i regn och rusk. men får tänka på alla endorfiner som dansar disco i huvudet på mig efter/under träningen så ska jag nog lyckas lyfta rumpan från soffan och ta på mig träningspjuksen. hepp hepp!

simma lugnt!

träningsdagboken

tack för påminnelsen sandra! vart lite lat på den fronten.

även om jag inte skrivit om det så har träningen och kosthållningen funkat bra de senate veckorna.. ett problem bara, ju mer jag tränar och ju mer regelbundet och hårt jag tränar destå hungrigare blir jag och när blodsockerfallen infinner sig är det lätt att äta nått snabbt typ lite glass eller en chokladbit… FEL går inte att bygga några muskler på socker!! så jag har faktiskt börjat pröva mig fram i djunglen av recovery drycker och protein bars, dom flesta smakar riktigt gott faktiskt =) så kosten är fortfarande i experiment fasen. innomhus träningen funkar riktigt bra jag känner mig stark och utvecklas både konditions och tekniksmässigt på rullband och passen. vad som inte funkar är utomhusträningen i kylan. att bli andfådd utomhus i minusgrader resulterar i envetna förkylningar som gör att jag inte kan träna alls. så testerna får vänta tills det blir lite varmare ute.  och jag kämpar fortfarande med sötsuget på kvällarna just nu skulle jag kunna ge MYCKET för en skål glass… dock inte så mycket energi som det kräver att gå ner till hajenoch köpa glassen.

får snart börja fundera på att lägga upp träningen på ett nytt sätt då jag börjar jobba skift i mitten på mars igen 12,5h pass 4 dagar ledig 4. om skiftet håller sig de vill säga så det inte bli jobba 6 ledig 2 som det blev förra året. det går att köra lätta konditionspass efter ett 12 h men mycket mer går inte. men jag ska göra vad jag kan för att hålla träningen vid liv..  det är inte helt lätt med maten heller det kräver mycket planering om man ska ha med sig träningsriktig mat och mellanmål för 12 h… hmm får fundera på den.

bra saker med att bo själv och vara singel!

* jag bestämmer helt själv när jag ska diska

* jag behöver aldrig komma överens med någon om vad som skall ätas till kvällsmat

* Jag kan äta glass direkt ur burken OCH ställa in det som blir över i frysen igen

* ingen som gnäller över att träningskläderna hänger på duschdrapperistången

* dricka apelsinjuice direkt ur paketen

* jag behöver inte “checka” med någon när jag ska iväg över helgen

* behöver inte få dåligt samvete för allt från stort till smått

* kan jobba min 12,5 h pass utan att det blir nått tjaffs

* jag får inreda precis som jag vill i lägenheten

* slipper komentarer som “ser att du klär upp dig för mig” med ironiskt tonläge när man går omkring i mysbyxorna hemma

* får vara ute precis hur länge jag vill dvs ingen som ringer mitt i natten

* FÅR MYCKET MER TID ÖVER FÖR EGNA INTRESSEN OCH VÄNNERNA!

*slipper “svärföräldrar” syskon och konstiga kompisar som man förväntas umgås avslappnat mer eller mindre dygnet runt när man knappt känner dom.

* kan flirta med vem jag vill när jag vill

* slipper svartsjuka komentarer blickar och kontrollberoende, hatar när dom lägger sig i mitt liv på ett sätt som kontrollerar och styr.. 

* får vara drottning över fjärrkontrollen alldeles själv =)

* kan somna lugnt till talboken på sterion varje kväll 😉

ghha killan för mer problem med sig än vad dom är till nytta men ändå, dum som man är, så har man alltid ögonen öppna efter Honom, han med stort H (och den vita hästen med skinande rustning, han som är snäll-rättvis-ödmjuk-fantastisk-sexig-intelligent-trygg-lång- osv) .. men jag lurar väl ingen med min lista, för vist är det ensamt i lägenheten på kvällarna och jag är faktiskt beredd att ge upp att dricka juice direkt ur paketen tro det eller ej 😉 för en person som jag kan lita på och ser mig mer som en människa än en… ja.. en prydnad. MEN nått som jag inte är beredd att ge upp är min identitet och mitt behov av frihetskännsla OCH min rätt att ha mysbyxor på mig i min egen lägenhet.. (och när jag söndagshandlar på hajen ;))

du sökte en kvinna och fann en själ, du är besviken. I sin helhet

Dagen svalnar…

I

Dagen svalnar mot kvällen…
Drick värmen ur min hand,
min hand har samma blod som våren.
Tag min hand, tag min vita arm,
tag mina smala axlars längtan…
Det vore underligt att känna,
en enda natt, en natt som denna,
ditt tunga huvud mot mitt bröst.

II

Du kastade din kärleks röda ros
i mitt vita sköte –
jag håller fast i mina heta händer
din kärleks röda ros som vissnar snart…
O du härskare med kalla ögon,
jag tar emot den krona du räcker mig,
som böjer ned mitt huvud mot mitt hjärta…

III

Jag såg min herre för första gången i dag,
darrande kände jag genast igen honom.
Nu känner jag ren hans tunga hand på min lätta arm…
Var är mitt klingande jungfruskratt,
min kvinnofrihet med högburet huvud?
Nu känner jag ren hans fasta grepp om min skälvande kropp,
nu hör jag verklighetens hårda klang
mot mina sköra sköra drömmar.

IV

Du sökte en blomma
och fann en frukt.
Du sökte en källa
och fann ett hav.
Du sökte en kvinna
och fann en själ –
du är besviken.

lägesrapport

måste säga att jag är synnerligen stolt över mig själv. idag fick jag tummen ur och testade mig själv på 2 km. har skjutit upp det under ett par dagar pga att jag vart rädd för reslutatet. men det var långt ifrån så illa som jag trott.

Tid: 10.51

gränsvärdet för polisen 10.15

inte där men nära. (och det var bitvis mörkt och halt på slingan)

annars ser veckan ut som följer

tisdag: box

onsdag: ikea

Torsdag: kondition + gym

Fredag: box + flowin

Lördag: flyttstädning

Söndag: valfritt, vad jag känner för =)

Måndag: ny testomgång på 2km slingan

maten funkar bra det är lättare att äta när man tränar sig hungrig, en god spiral helt enkelt =)

livet, lägenheten och träning

Livet: rullar på

Lägenheten: Planerar ikea besök i nästa vecka

Träningen:

förra veckans träning. känndes bra utan större avvikleser från ursprungliga schemat, vissa pass byttes dock ut mot något annat.

onsdag. IKEA hela dagen ingen träning dock en långpromenad bland bokhyllor och soffbord.

torsdag. promenad till gymet kondition interval på löpband

fredag: endast boxing tyvärr hade ätit dåligt och blev yr och skakig redan efter uppvärmningen.

lördag. långpromenad följt av en hel del dansande mellan 2400 – 0200 😉

söndag. flowin på bakfyllan =/

Måndag. vila

Tisdag. Box 60 min 20 min intervall på löpband

Onsdag. vila

torsdag. 40 min intervall löpband

maten har även den funkat hyfsat blev väl en del chips och godis i helgen menmen man ska ju leva också. gröt vraje morgon iallafall och matlådor med köttgryta chilliconcarne rotfruktsommelett m. rödkålssallad till lunch mellanmål avokado keso och knäckebröd har även gjort egen hommus gott =) har slarvat lite på kvällarna det har blivit en del kvällsmackor när man egentligen borde ätit riktig mat.

 

tänkte införa ett test varje lördag som går ut på att testa mig själv utomhus på 2000 meter och se hur det går. och sedan föra in resultaten här får hoppas det blir en förbättrning så småningom. 

nu är det läggdags för min del är dyngtrött

nytt år, nya tag

ok nu är jag mer peppad inför det nya året och som alltid är nyårslöftet att ta tag i sitt liv. för min del betyder det att ta tag i träning och kost. framför allt konditionsträningen även om det är hundra gånger roligare att träna styrkepass =(

jag gör upp sådanna här planeringar nån gång varannan månad ungefär, följer dom en månad kanske tappar lite för att får annat att göra och helt plötsligt har jag inte tränat på en vecka och sen gör man upp en ny planering men nya skyhöga mål som håller ungefär lika länge. men jag tänkte om jag gör planeringen offentlig här på bloggen så har jag något att bevisa inte bara för mig själv utan även för er, lite extra press är inte fel OCH vad jag behöver.  så från och med nu kommer detta även att bli lite av en träningsdagbok… långtråkigt för läsaren kanske men nyttigt för mig.

när jag vid första tillfället träffade en personligtränare på friskvågen kom vi fram till att min kondition var dålig (om jag ska skylla på något skyller jag på jobbet, som då gick ut på att sitta still 12h om dagen) men iallafall muskelstyrkan var normal och BMI normalt men om jag ska nå mina mål som för närvarande är inträdes proven till Polishögskolan (2 km på tio minuter, harres test, lyfta en 77kg tung docka samt simning) behöver jag löpträna i massor! men även gå upp i muskelmassa=gå upp i vikt, vilket har visat sig lättare sagt än gjort. dom perioder i höst då jag tränat som mest har de vart grymt svårt att ens hålla vikten (ett problem jag aldrig tidigare haft och tillochmed blivit irretarad för att folk klagat över. men man känner sig ganska maktlös i den situationen också… eller man känner sig maktlös i alla situationer där man har ett mål men det går tvärs emot)

så med detta vill jag ha sagt att jag ska träna och äta som en idiot kommande månader

frukost: havregrynsgröt m. banan samt macka med keso och skinka

mellanmål: frukt och knäckebröd m. hommus avokado el likn.

lunch: protein rikt. fisk eller kyckling

mellanmål: keso m tillbehör (fruktsallad eller matigare med skinka, morot el. likn.)

kvällsmat: tråkigaste för att de alltid äts ensam… =( menmen ägg och potatis kokt och mosat. tonfisk macka eller smothi på yogurt bär och havregryn. soppa är gott att äta på kvällen också, kräver inte så mycket av en.

och så till träningen imorgon är det onsdag och en heldag på IKEA med mor men gymet har öppet till halv fyra så jag borde hinna en sväng därom också med kondition på löbandet och lite styrka.

onsdag: vilodag.. eller nja gif second hand med pappa…

torsdag: snabb promenad till gymmet, löpband 40 min promenad hem

fredag: sara om dom fortfarande har boxing och flowin i följd, är du på?

lördag: vila, promenad.

söndag: kondtition medeltempo 

 

oj har du orkat dig ända hit ner 😉 måste säga att jag är imponerad! hädanefter blir det en veckorapport om träningen och mest för min egen skull som sagt.

ska passa på att tacka för ett synnerliget trevligt nyår det var roligt att vi för en gångsskull kunde samlas så många! superskoj var det verkligen!

nytt år imorgon

ett bra tillfälle att få en ny start, att ta tag i sitt liv!

äta nyttigare, träna mer

dricka mindre, tänka efter före

med andra ord ett ypperligt tillfälle att återigen bli besviken på sig själv och sin omgivning.

 

lite väl cynisk? sorry men det känns så idag

« Older entries